edsbacka bistro

Sommar!

Nu laddar vi för sommarsäsong och hoppas att det ska bli full fart hela sommaren.

snittar
Snitt för catering. Råbiff med misomajonnäs, rostad sesamfrö och salladslök på hjärtsallad.

Från och med v.26 har vi sommaröppettider, onsdag – lördag första veckan men sedan är det tisdag – lördag hela sommaren som gäller. Köket håller även öppet 1 timme längre, sista bordsbokningen är 21.00. Sommarmenyn finns att se på hemsidan redan nu, även några goda nyheter på dryckeslistan. Vi har i år 42 bordsplatser på vår uteservering på innergården, det är 10 st mer än föregående år.

Det beror på att vi tagit bort loungen och ställt bord där istället och i och med det får vi tillräckligt med avstånd mellan borden så våra gäster ska kunna hålla ett säkert avstånd utan att trängas. Det enda minuset är att vi inte kan erbjuda väntande gäster att sitta ner i loungen i väntan på bord eller att man efter middagen sätter sig där och avslutar med något uppfriskande, dock tror jag att de 10 extra platserna väger upp det för vår del men dock jobbigare för gästen.

Under försommaren har vi städat innergården grundligt, allt från tvättat trallen och väggar till nya blomlådor. Köksträdgården lever vidare och i år har vi i alla fall 10 st tomatplantor och olika örter. Tomaterna är främst av sorterna Yellow submarine och Ola-polka, två helt nya sorter för mig.

nytvättat

På måndag börjar vi förbereda för att kunna öppna på onsdagen med nya menyn. Ser fram emot sommaren och kunna lägga sig denna vår bakom oss och blicka framåt. Redan nu pågår planering för om detta fortsätter, tankarna går till exempel på hur vi gör med julbord med mera om vi står inför samma utmaningar och restriktioner.

I fredags fick vi besök av miljöenheten som var på besök för att kolla så att våra bord och gäster höll tillräckligt med avstånd till varandra och att vi upplyser gästerna samt personal vad som gäller. Allt gick bra och inga anmärkningar där, känns bra!

Middagskassarna tar sommaruppehåll och återkommer i september, förmodligen med samma koncept. Vi hann göra 13 olika kassar under 13 veckor, ta fram en webbshop och ändra inriktning under dessa veckor. I samarbete med vinimportören Sigva hade vi dryckesförslag som fanns på lokala systembolaget, allt för att kunna göra helhets upplevelsen så bra som möjligt och verkligen känna att bistron ”kom hem till er”.

Vi hade en del mindre problem under periodens gång då allt detta var ett helt nytt sätt för oss att jobba och utmaningarna var olika för varje vecka men jag hoppas alla som beställt vår middagskasse har i helhet känt sig nöjda och gärna återkommer och om just ni råkat ut för en av våra ”missar” så hoppas jag att ni förstår även våra utmaningar och svårigheter. Jag tror vi kom upp i nästan 800 portioner. Överlag är jag nöjd vad vi till slut levererade och det känns som vi nu har fått en bra inblick i vad som krävs och hur dessa kassar ska hanteras, från menyskapande till slutleverans.

edsbacka bistro omdöme
En notis i gästboken som denna så blir man taggad för sommaren!

Nu återgår vi det till vi gillar mest, att servera gäster på plats med vår a la carte meny.
Hoppas vi ses i sommar och kom i håg, det är fortfarande väldigt viktigt att stötta lokalt, detta är inte över den närmaste tiden även om pandemin skulle avta så har det satt djupa sår för många verksamheter.

Nu ska jag njuta av några dagars ledighet innan vi drar igång maskineriet.

Glad midsommar, vi ses!

matifokus