För två veckor sedan började vi med middagskassar och blev direkt en succé.
Verkligen tacksam och jättekul att efterfrågan finns. Trodde inte alls på att så många var intresserade av denna typ av middagskasse. Vi kommer såklart fortsatte med dessa nu, säkert fram till sommaren. Det verkar inte som är Corona-situationen kommer hinna återgå innan dess och då blir dessa middagskassar vår största inkomstkälla. Därför kommer också fokus bli på på dem och lite mindre på restaurangen tyvärr.

Det säger sig själv, just nu har vi ca 10 gäster i restaurangen och skickar ut mellan 80-100 portioner via middagskassar. Tidigare har vi alltid lagt största fokus på just restaurangen medans till exempel catering och take away har kommit i andra hand. I denna situation är det skönt att vara ett litet företag där man snabbt kan anpassa sig, dock vi är fortfarande väldigt sårbara.
Första veckan av middagskassar kom inte som en lätt match. För det första så fick vi in mycket mer beställningar än vad jag kunnat drömma om. Vilket kom som en chock och utan förberedelser och inkörningsperiod så blev det fullt ös direkt. Vi fick kämpa! Bara arbetet bakom att ta emot beställningar från höger och vänster, skriva in de i listor och vilka som hade beställt vad tog mycket mer ”manuell” arbetstid än förväntat. Att sedan förberedda volymer som vi inte är vana vid jämfört med vår a la carte meny blev ännu en ny utmaning. Att packa dessa kassar innebar mer logistiktänk än jag hade anat. Första veckan blev en utmaning, men kul!

Utöver alla dessa nya moment och rutiner så strulade vår leverantör med leveransen av entrecote, ca 18 kg som ”nollades” på fredagsmorgonen. Där stod vi kl 08.00 på fredagen och saknade entrecote till 110 personer. Vi hade en del att börja med men inte så det räckte hela vägen. Fick därför skarva med ryggbiff som vi hade hemma i lager redan. Till slut kom leveransen med taxibud vid 13.30, men under den tiden hade man redan åldrats minst 10 år av stress. När det packades upp så saknades ändå 3 kg av originalbeställningen, där av fick vi köra några portioner ryggbiff även på lördagens kassar som en ersättare. Fanns mycket att lära av premiärveckan av våra middagskassar.
För att öka stressfaktorn en aning hade vi Champagnemiddag på lördagskvällen den 21/3 där vi hade en specialmeny med 4 rätter samt ett snacks och kaffegodis. Huvudpersonerna som importerar Champagnen skulle varit med under denna kväll och berättat om Champagnerna som serverades och underhålla gästerna, ställde in samma morgon, men vi körde eventet ändå som planerat, dock utan dem. Servisen fick då på egen hand snabbt plugga på dessa utvalda drycker eftersom huvudpersonerna inte kunde delta.
Och som en bonus mitt i allt hade vi beställt lamm från Onsberga gård som levererades på fredagseftermiddagen. 3 st helfall som vi var tvungna att ta hand om innan första middagskassarna skulle ut. Vi hann, även om tiden var knapp. Extra roligt var det dock på Champagnemiddagen där vi kunde servera en rätt där både lammrygg samt innerfilé var med på samma tallrik från just dessa lamm som styckades av oss dagen innan. I helhet en vecka man gärna förtränger och blickar framåt, däremot blev Champagnemiddagen jättelyckad.

Denna vecka kändes det som vi förbättrade en del saker och mycket gick smidigare än veckan innan. Det som upplevs struligt just nu är att ta emot alla bokningar på ett smidigt sätt samt själva packningen. Det är väldigt lätt att missa någonting i enstaka kassar när packningen sker. Det finns fortfarande lite att jobba på, men som sagt har vi aldrig gjort något liknade tidigare och omväxlingen är stor.
Just nu håller vi på att ta fram så att beställningarna förhoppningsvis endast kommer ske via hemsidan och att betalningen sker direkt via webben och inte på plats hos oss, vilket kommer underlätta för alla. Vi slipper lägga timmar på att ta emot beställningar och föra in de i packlistor samt att betalningen redan är gjord när de hämtas, vilket kommer minska de mänskliga felen som lätt uppstår och vi kan lägga mer tid till maten och packningen.
Att komma ihåg är att vi är endast 2 personer som sköter detta, allt från förberedelserna med mat, menyer till restaurangen och kassarna, packning till beställningar och ta emot bokningar med mera. Men det känns ändå bra och jag tror att inom 2-3 veckor sitter detta som vi aldrig gjort något annat tidigare 🙂
Vi fortsätter som sagt med middagskassarna en lång tid framöver och veckans middagskasse släpps på måndagar varje vecka och sista beställningen är torsdagar kl 11.00. Samma upplägg och pris varje vecka. Varannan vecka varieras med fisk och kött som huvudrätt, 2- alt. 3-rättersmeny som hämtas upp fredag eller lördag. I kassen finns även en lathund för hur man som bäst värmer upp och slutför sin restaurangmiddag hemma.
Kul att det rullar på och vi fortsätter att anpassa oss så gott det går. Hoppas att funktionen med webbeställningarna är igång om någon vecka eller två.
Eftersom vi inte kan kombinera kassarna och vår restaurang fullt ut så har vi främst öppet restaurangen lördagar med en reducerad och tillfällig meny som kan ändras vecka för vecka. Fredagar som det ser ut just nu är endast öppet för utlämning för dessa kassar.
Skulle vi även börja med att ha öppet fredagar samt vår vanliga meny och middagskassar räcker inte våra resurser till för att klara av den kapaciteten som det innebär. Middagskassarna fungerar som en ersättare till våra vanliga restauranggäster som går förlorat nu under svåra tider men ett flertal önskar att vi fortsätter erbjuda kassarna även när detta har lagt sig, men som jag sa så är den kombinationen svårlöst. Vi får se, kanske hittar en lösning när allt har lagt sig och tankarna hamnar på rätt ställe 🙂

Vi hoppar över allt annat negativt som detta virus har gett oss och håller ämnet på middagskassarna denna gång. Våren känns som den har äntligen anlänt och solens strålar ger en ny energi och inspiration.
Vi kör på och tillsammans med er utvecklas vi även under rådande omständigheter. Det här blir en ny lärdom och erfarenhet av livet och samhällets snabba vändningar.
Vi ses!